Sunde olier, frugt, grønt, fuldkorn mm giver vores børn et længere liv – få 4 gode tips.

Et stort globalt studie har sat fokus på, hvor meget kosten betyder for dødeligheden. På verdensplan ses der faktisk flere dødsfald på grund af forkert kost end på grund af rygning (og nej, det handler ikke om overvægt).

I følge studiet er det blandt andet disse faktorer i kosten, der giver unødige dødsfald: For lidt fuldkorn, frugt, grøntsager, nødder og omega 3.

Mine børn er mindst lige så glade for hvidt brød og søde sager som alle andre børn 🙂 . De ved også, at det ikke er hverdagsmad.

Her får du 4 tips om, hvad jeg gør for at snige de sunde ting ind i hverdagen:

Vi drysser hakkede nødder og frisk frugt på morgenmaden (f.eks. havregryn) hver dag.

Der er grøntsager til frokost, mellemmåltider og aftensmad hver dag. Ofte gulerødder, agurk, rød peber, cherrytomat, som hapse-grønt.

Der er altid frosne grøntsager i smoothies, hvis vi laver det i weekenden.

Der er “fiskesnaps” hver dag til aftensmad. Fiskesnaps er en god kvalitets fiskeolie i et lille snapseglas med lidt kold juice, saft eller sodavand blandet i.

Klub Æblebørn, Anette Straadt


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen