Succes med grøntsagerne til ungerne.

Mit barn kan ikke lide grøntsager!

Hvordan får jeg mit barn til at spise flere grøntsager?

Han kan kun lide agurk.

Hun vil kun ha frugt – ikke grønt.

 

Alle sammen udsagn, som jeg møder tit.

Og eftersom grøntsager jo er usandsynligt sunde og vigtige for vores børns trivsel, ja så er der faktisk endda nu blevet forsket i, hvordan vi får vores børn til at spise flere grøntsager. Grøntsager har jo vist sig at forebygge kræft, sukkersyge, fedme og meget andet.

Undersøgelsen er endda med dansk deltagelse og de fandt ud af nogle vigtige ting.

  • For det første, er det vigtigt at børnene får tilbudt masser af grøntsager fra de er 6-12 mdr!
  • Og så skal børnene tilbydes mange forskellige slags grøntsager!
  • Og tilbydes dem ofte!

Undersøgelsen fandt også ud af, at mange børn ændrede deres spisevaner når de fyldte et år. Her blev de mere skeptiske overfor bl.a. grønt. (Det ved jeg, at mange forældre kan skrive under på). Så meget desto mere grund til at være ekstra opmærksom på at tilbyde grønt mellem 6 og 12 mdr.

Læs evt. mere her.

Det kan jo godt stå lidt i kontrast til de grødtyper man finder til babyer i supermarkedet. Som jo er lavet på rismel, majsmel osv. De er dejligt søde i smagen. Og hvis først babyerne får smag for dem, kan det være lidt svært at få grøntsagerne introduceret.

Så hermed en opfordring til at tænke grøntsagerne ind fra starten! Og dermed også vente med fast føde til din baby er klar til grøntsagsmos (eller hapsere).

Og har du større børn? Så hvis dem vejen ved selv at spise masser af forskellig grønt. Og tilbyd dem det hver dag.

smoothie

Sådan kan man også indtage grøntsager….. Frossen broccoli! Kamufleret med frosne bananer, lidt peanutbutter, kanel og kakao, rismælk og hørfrøolie.

 

Hvad er så bedst? Frosne eller friske grøntsager?

Faktisk viser en undersøgelse, at de frosne grøntsager indeholder flere vitaminer og antioxidanter end friske grøntsager som har været opbevaret nogle dage.

Vælg så vidt muligt økologiske.

Hvis du er i tvivl om det er pengene værd, så læs gerne med her.



2 kommentarer til “Succes med grøntsagerne til ungerne.”

    1. Åh – jeg laver sådan på slump.

      En håndfuld frossen øko broccoli (eller spinat). 2 store frosne bananer. 1 spsk peanutbutter. 1 tsk kanel. 2-4 spsk ren kakao (efter smag). Evt. vanilie pulver. Rismælk (eller havremælk eller mandelmælk) så blenderen kan køre rundt. Til allersidst et par spsk hørfrøolie eller hampefrøolie, der kun lige blandes med hurtigt (tåler ikke for meget ilt og lys).

      Sådan ca 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen