Sødemidler – sunde eller selvlysende børn?

Sødemidler som alternativ til sukker kan lyde meget tillokkende! For børn kan tit godt lide søde sager. Og sødemidler belaster ikke blodsukkeret i samme grad som sukker.

Så kan du ikke bare give dit barn slik, sodavand og saftevand med kunstige sødemidler? Så kan dit barn få lov at spise og drikke søde sager, men uden at det bliver tyk eller får et ustabilt blodsukker.

De er jo helt lovlige at sælge. Så der kan vel ikke være noget galt med at bruge dem?

Vi kan jo starte med at kigge lidt på Aspartam, som er et meget brugt sødemiddel. Du kan næsten ikke købe et sukkerfrit produkt i supermarkedet uden Aspartam.

Og hvad er problemet så i det? Det er jo tilladt at sælge det. Så må det jo være okay.

Hmm……. Jeg må sige, at det desværre ikke er helt så enkelt.

Selvom der findes undersøgelser som viser, at Aspartam ikke er skadeligt.

Så er der altså også bare en del undersøgelser, som ikke ser for godt ud.

Og spørgsmålet er jo så, om dit barn skal være testperson for, hvem der har ret…..

Se f.eks. den her undersøgelse, der viser, at bare en light sodavand om dagen med Aspartam øger risikoen for leukæmi.

En dansk undersøgelse viser at gravide, der indtager Aspartam er i større risiko for at få børn, der får astma.

Og at gravide, der indtager Aspartam har risiko for at føde for tidligt er også vist i en dansk undersøgelse.

aspartam til gravide

Ud over undersøgelserne, er der rigtige mange mennesker som har oplevet, at de er sluppet af med f.eks. migræne, når de holder sig fra Aspartam.

 

Så jeg vælger, at jeg og mine børn ikke skal være kemiske forsøgspersoner.

Jeg vil lade tvivlen komme os til gode 🙂

Så jeg vælger IKKE at købe noget som helst, der indeholder Aspartam.

Jeg foretrækker uden tvivl en sodavand med sukker til min ældste datter, når hun ved helt særlige lejligheder får lov at drikke sådan en. Fremfor en Light…..

Men findes der så andre sødemidler, som er okay at bruge?

Hvis man nu gerne vil undgå sukker f.eks. for ikke at sætte blodsukkeret i sving.

Ja det gør der faktisk.

Først og fremmest så kan man søde rigtigt mange ting med frugt og tørrede frugter. Ikke mindst dadler og bananer er super-sødere!

Sukrin er et “naturligt sødemiddel” som kan bruges som almindelig sukker. Det er selvfølgelig bare noget dyrere.

Xylitol kan også bruges. Det kan også fået som et hvidt pulver, der minder om sukker. Men pas på for store mængder. Det giver mavekneb!

Stevia er et super spændende sødemiddel. Det søder utrolig meget og der skal bruges meget små mængder! Derfor er det heller ikke så godt til f.eks. bagning, da man ligesom mangler noget fylde. Stevia ser faktisk ud til ligefrem at have nogle sundhedsfremmende egenskaber.

Agavesirup er også et velsmagende søde-produkt. Det påvirker ikke blodsukkeret særlig meget. Til gengæld sætter det leveren på noget arbejde, så overdriv heller ikke med det.

Honning er også en mulighed. Det påvirker blodsukkeret, men indeholder også nogle næringsstoffer – modsat hvidt sukker. Hvis du køber koldrørt honning, har det også flere sundhedsfremmende egenskaber f.eks. imod bakterier.

Palmesukker er sådan lidt karamelagtig i smagen. Det er ikke så slemt ved blodsukkeret, men jo heller ikke helt billigt.

Så du kan se, at der findes mange forskellige muligheder for at søde jeres mad – uden at det behøver at involvere sundhedsskadende problematikker.

Jeg bruger selv lidt forskelligt:

  • Dadler og bananer i kager og smoothies.
  • Stevia i varme drikke, hvis de skal sødes.
  • Lidt agavesirup på pandekagerne.
  • Palmesukker på risengrøden til jul.

Osv.

Og som sagt går jeg i en stor bue uden om Aspartam! Jeg tør simpelthen ikke tage den chance. Når nu jeg ret nemt kan undgå det.

Hvad gør du?



9 kommentarer til “Sødemidler – sunde eller selvlysende børn?”

  1. Mht. stevia i varme drikke: Jeg har købt både hvid og grøn stevia og forsøgt at lave varm kakao med den. Det blev ikke ret godt, den grønne smager ret specielt og den hvide kan også smages. Og jeg synes der skulle meget i for at give den søde effekt. Har du en opskrift?

  2. Hej
    Jeg er helt enig 🙂
    Vil lige sige at stevia findes i mange udgaver og at der er meget forskellig sødhedsgrad på dem.

    Vil man bruge stevia i bagning så tager man mandelmel som vægt og stevia som sødestof – på mange steviapakker står det hvor meget der modsvarer hvidt sukkersødhed.

    tak for en dejlig blog

  3. Jeg forstår ikke du kan anbefale at søde med bananer eller dadler. Sukker er sukker, og påvirker blodsukkeret uanset om det kommer fra bananer, tørret frugt eller er hvidt og raffineret. Man kan sige at med frugt får du oven i søde-egenskaberne vitaminer og næring. Men som sødemiddel er det altså ligegyldigt om det er sukker fra honning, sirup eller frugt. Man må bare indtage søde sager i det omfang man synes er fornuftigt.

    1. Hej Katrine

      Du har helt ret i at man skal tænke over mængderne af de søde sager.

      Men når sukker kommer pakket ind i bananer og dadler, giver det ikke de helt samme udsving i blodsukkeret, fordi der er nogle flere fibre og også lidt protein med.

      Som regel laver man det også lidt mindre sødt, når man bruger frugter frem for sukker, er min erfaring.

      Men tak for dit input og gode pointe med, at man bestemt skal tænke over omfanget.

      Kh Anette

  4. Hej Ulla

    Det er rigtigt, at der lige er kommet en helt ny omfattende metaanalyse.
    Forskere mener dog, at den ikke kan bruges til totalt at frikende Aspartam.
    Det ser ud til, at Aspartam ikke giver kræft eller adfærdsproblemer. Og det er jo godt!
    Men der ligger stadig en meget stor undersøgelse, om viser risiko for at føde for tidligt.
    Læs evt. med her: http://videnskab.dk/krop-sundhed/eu-derfor-er-sodestoffet-aspartam-nu-frikendt?utm_source=vores+nyhedsbrev&utm_campaign=0d14d4ee38-201403233_23_2014&utm_medium=email&utm_term=0_d2f5c83eb4-0d14d4ee38-239687917

    Det handler også om, at de har vurderet ud fra de små mængder, som man indtager, hvis man holder sig til anbefalingerne (en halv L. sodavand/saft om ugen). Det er der mange børn, der ikke gør….

    Jeg er helt med på, at aspartam ikke er det rene gift.
    Men jeg synes heller ikke at det er særlig tillidsvækkende.

    Så derfor foretrækker jeg andre muligheder.

    KH Anette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen