Olier for dummies.

Okay. Dagens Blog-mission er:

Et letforståelig oversigt over, hvilken olie du kan bruge til hvad.

 

Så du ikke ødelægger din dyrt indkøbte olier. (for du har jo købt de dyre, efter at have læst bloggen her).

Så den kommer her:

Til stegning: Smør og kokosolie (læs evt. bloggen her om hvorfor).

Til bagning: Smør, kokosolie og olivenolie og evt. rapsolie. Olivenolie  har et højt indhold af monoumættede fedtsyrer og kan tåle lidt opvarmning. Og da kernetemperaturen i et brød ikke kommer så højt op, kan den bruges der.

Alle andre olier skal bruges kolde: i dressing, pesto, marinader, til at dyppe brødet i, i din smoothie, i et olie-shot osv.

De indeholder nemlig mere eller mindre omega 3 fedtsyrer, som er sart og ikke tåler opvarmning.

Margarine er NO GO. Det er lavet af varme-pressede olier og herefter er de blevet om-esteficerede dvs. man splitter fedtsyrerne ad og sætter dem sammen i nye kombintationer. Plus man fjerner de mest “flydende” fedtsyrer. Alt sammen så konsistensen kan blive fast.

 

Og så er den faktisk ikke længere!

 

Ved du forøvrigt hvordan du kan se, om du og dit barn får sunde olier nok?

Kig på jeres hud. Er den tør? Så kan det være et tegn på, at der mangler smøring INDVENDIG fra. Prøv at få nogle flere sunde fedtstoffer de næste par måneder og se underværker!!

Og husk at huden viser dig, hvordan alle cellerne i kroppen har det…..

Hvis cellemembranerne mangler sunde fedtstoffer, så fungerer kroppens processor ikke optimalt! Cellemembranen sørger nemlig bl.a. for at sende næringsstoffer ind i cellerne og affaldsstoffer ud af cellerne.

Synes bare lige at du skulle vide det 😉



2 kommentarer til “Olier for dummies.”

    1. Hej Maiken. Tak Fantastisk! Det vil jeg rigtigt gerne svare på. Følg med på bloggen i aften :). Kh Anette
      P.S. Jeg kan godt forstå, at det er forvirrende. Og det er selvfølgelig den enkelte familie, som må afgøre, hvad der giver bedst mening for dem.
      Det er en god anledning til koble både mavefornemmelse, intuition og sund fornuft sammen :). Det er ikke altid nemt, men man kan øve sig og træne den “muskel”. Jeg gør som regel selv det, at jeg lytter til de forskellige mennesker, og så kigger jeg selvfølgelig på, om de er “med fremme” med den nyeste viden. Og så mærker jeg efter. Og ikke mindst kigger på mine resultater. Er mine børn sunde og raske? Har de blød og dejlig hud. Har de mennesker, der ellers følger råddene generelt et sundt liv uden livstilssygdomme osv?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen