fbpx

Kosttilskud “på budget” til din familie

Kosttilskud gør det ikke ud for sund kost. Det er et “tilskud”.

Det er alligevel en rigtig god idé for at “lukke hullet” mellem vores livsstil og vores biologiske behov i dag.

Gode kvalitets kosttilskud koster penge.

God fiskeolie er dyr at lave, fordi den ikke kan tåle ilt, varme, lys mm.

Gode vitaminer er dyre at lave fordi de letoptagelige former for vitaminer og mineraler koster flere penge. Se mit indlæg om vitaminpiller her “den bedste vitaminpille til børn” om bl.a. test af vitaminer

God probitika/mælkesyrebakterier er dyre at lave fordi de indeholder flere forskellige stammer i høje mængder.

 

Hvad gør du så, hvis økonomien er en udfordring for jer?

Det får du hjælp til her.

For hvad kan du gøre, hvis det er for stor en udskrivning for din familie?

Vælg alle eller enkelte af alternativerne herunder.

 

 

Et alternativ til vitaminpillen:

Køb en (evt brugt – kan findes både på nettet og i genbrugsbutikker) juicemaskine.

Lav el glas friskpresset juice hver dag til hele familien af øko grønt og en lille smule frugt. Brug årstidens grønt – så er det billigst.

I starten kan der være brug for lidt mere frugt for at gøre smagen børnevenlig, trap langsomt ud, så det er grøntsagerne der fylder mest.

Lån gerne en bog på biblioteket med juice-opskrifter.

 

Et  alternativ til fiskeolien:

Spis fede fisk 2-3 gange om ugen. Køb når det er på tilbud og frys ned.

Køb gerne økologiske fisk eller eventuelt dansk opdrættet.

Fiskeolie vil jeg virkelig fraråde dig at købe for billigt, da den kan være harsk og indeholde tungmetaller.

Husk at flydende fiskeolie som regel er billigere end kapsler. En god kvalitets olie smager fint.

 

Et alternativ til probiotika:

Lav din egen yoghurt og lad den syrne mindst 12 timer. Spis lidt hver dag.

Du kan lave den både af komælk, sojadrik eller kokosmælk.

Lun 1 L mælk/plantedrik til 45 grader. Tilsæt 1 dagsdosis af probiotika. Mix godt. Hæld på rene glas og pak dem ind i dyne eller andet i 12 timer.

Sæt herefter på køl.

Næste gang du skal lave en portion kan du i stedet for ny probiotika tage en rest af den gamle portion og tilsætte.

 

Ekstra D-vitamin om vinteren:

Køb den billigste du kan finde. D-vitamin er heldigvis ikke så dyrt.

Hvis det ikke er en oliekapsel eller oliedråber, så husk at tage sammen med et måltid, da D-vitamin er fedtopløseligt.

Sørg derudover for at komme ud hver dag.

 

Ekstra C-vitamin:

Plus meget gerne hyben, havtorn, bær om sommeren og frys ned til vinteren. Spis dem på din hjemmelavede yoghurt og i smoothies.

Spis masser af persille, rød peber, grønkål i smoothies og kiwi.

Du kan også købe den billigste C-vitamin, du kan finde. Her er det ikke så vigtigt med mærket.

 

Kan du bruge tippene her?

Så er der sandsynligvis også andre, der kan.

Det vil gøre mig SUPER glad, hvis du har lyst at dele bloggen. Tak.

 

Kunne det være rart at have helt individuel rådgivning til din familie?

Så du VED, at I får lige netop det, der styrker jeres sundhed med de kroppe/historier/udfordringer I har med jer.

Jeg vil VARMT invitere dig ind i Klub Æblebørn.

Det er HELT gratis og HELT uforpligtende i 30 dage. Du skal ikke engang selv melde dig ud igen.

Ja tak – lad mig se lidt mere om Klub Æblebørn 

 

 

Anette Straadt

Naturlig sundhedsplejerske og Børnesundhedsvejleder

 

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen