Immunboostende-aftensmad

Det bedste er, når aftensmad er både

  • nem at lave
  • billig
  • lækker for hele familien 
  • styrkende for sundheden

Det her er måske en lidt utraditionel aftensmad, men prøv bare alligevel.

Og se om ikke familien er helt med på den.

Sådan gør du:

Tag en rest havregrød eller anden grød eller blanding (jeg havde en rest havregrød og en rest fuldkorns-risengrød)

Rør 1 æg og ½ spsk olivenolieolie i ca pr. 2 dl grød

Tilsæt 1 stor spsk fuldkornsmel pr ca 2 dl grød.

Rør ½ dl hakket grønkål pr ca 2 dl grød i dejen. 

Tilsæt lidt væske, hvis dejen er alt for tyk. 

Bag det til vafler i et vaffeljern. Eller alternativt som klatkager på en varm pande med fedtstof. 

Kan holdes varme i et fad i ovnen.

Sådan styrker “klatvaflerne” dit barns sundhed og immunsystem:

Fuldkorn fra grøden indeholder vitaminer, mineraler f.eks. B-vitaminer og magnesium og ikke mindst fibre til fordøjelsen (hvor 70 % af immunforsvaret sidder)

Æg indeholder bl.a. jern, zink og sunde fedtstoffer til cellerne

Grønkål indeholder bl.a. A-vitamin, C-vitamin og calcium

 

Server gerne “klatvaflerne” med økologisk pålæg, fisk, humus, majonæse og hvad I lige har i køleskabet, der trænger til at blive spist. Eventuelt lidt gnavegrønt som tilbehør. 

God appetit 🙂 

 

 

 

Klub Æblebørn, Anette Straadt

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen