Hvad skal jeg give i stedet for komælk?

Egentlig skal du ikke give noget……

For komælk er sådan set ikke nødvendigt.

Du skal give dit barn en sund og varieret kost med grøntsager, fuldkorn, sunde fedtstoffer og lidt sunde proteiner.

Og som drikkevarer: vand, urtete, grøntsagsjuice.

Hvis I så synes, at I har brug for noget hvidt og flydende – så findes der jo mange typer plantemælk som f.eks. rismælk, sojamælk, havremælk, mandelmælk osv.

plantemælk

Der er ikke nogen af dem, der svarer til komælk i indholdet af vitaminer og mineraler. Så det handler på ingen måde om at skifte ½ L. komælk om dagen ud med ½ L. sojamælk. Og man må under igen omstændigheder bruge dem som alternativer til modermælkserstatning.

Men de er rigtigt fine som flydende hvide væsker f.eks. i sovsen, på jordbærerne, i smoothien osv.

Du kan også få soja-yoghurt, risfløde, sojafløde, tofu-ost og alle mulige andre muligheder for at servere noget, der svarer til tilsvarende mælkeprodukter.

Mange kan købes i supermarkedet og resten i helsekosten eller på internettet.

Det bedste er at variere de forskellige typer. Rismælk er en meget hurtig kulhydrat, som ikke er god for blodsukkeret. Det indeholder også små mægnder arsen. Sojamælk indeholder nogle plante-østrogener, som man heller ikke skal overdrive.

Så brug dem varieret og find dine favoritter til forskellige anledninger.

Hvis dit barn ikke er super god til at spise grønne grøntsager og sesamfrø, mandler og andre kalkholdige madvarer, så kan du give et tilskud af kalk/magnesium for at være sikker på, at dit barn får nok.

Hvis dit barn har brug masser af næring og måske er vandt til at drikke sødmælk, så husk at være ekstra opmærksom på sunde fedtstoffer i maden. Især koldpresset kokosolie og hørfrøolie og hampefrøolie er gode olier til børn.

De to sidste tåler ikke opvarmning, så de skal først i maden, når den har spisetemperatur.

God fornøjelse



2 kommentarer til “Hvad skal jeg give i stedet for komælk?”

  1. Jeg er langt hen af vejen enig – generelt synes jeg ik man skal spise for meget af noget og selvfolgelig skal man variere. Naar det kommer til Ris ctr. brod og pasta vil jeg altid anbefale ris. Man kan jo undre sig over at mere end halvdelen af verdens befolkning lever mere eller mindre udelukkende af Ris – det er morgen, middag og aften – saa vidt jeg ved er der ik flere som bliver ramt af kraeft i disse lande end f.eks. Danmark hvor vi ik spiser specielt meget ris.
    Vi bruger Rismaelk da vi er lactose intollerante – og ja jeg bliver nervos naar jeg ser der maaske er noget i Rismaelken som er kraeft fremkaldende saa vil formentligt gaa over til mere vand. I Indien og Osten generalt tror jeg ik man kender til riskiks og rismaelk – og det er selvfolelig et forarbejdet. Modsat er jeg slet ik i tvivl om den virkning som Maelk har paa mig og mine born – saa hvis det er alternativet er jeg slet ik i tvivl om hvad jeg skal vaelge. Brod til morgen mad er ik et alternativ for mig – og jeg vil langt hen af vejen mene at det er skyld i flere sygdomme end ris. Det er min personlige vurdering baseret paa det jeg ser rundt om i verdenen.

    1. Hej Patricia

      Nej komælk er bestemt ikke løsningen for alle!
      Og jeg tror ligesom dig, at vi kommer langt med sund fornuft og hvad vores øjne ser.
      Men jeg synes bestemt også vi skal være vågne, når det handler om tungmetaller! De er ikke at spørge med.
      Men lad os se samlet på ris-produkterne.

      Kh Anette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen