Hemmeligheden bag Verdensfreden i hjemmet.

Har du børn? Så lad mig gætte – det er ikke altid at verdensfreden indfinder sig i jeres hjem mellem kl. 16 og 18. Der kan måske godt opstå nogle (enkelte) situationer, hvor lillebror ”kommer til” at stå og prikke storesøster 27 gange i ryggen, mens hun sidder ved computeren og spiller MovieStarPlanet. Eller hvor storebror bliver stiktosset over, at han ikke må spille Nintendo DS i 3 timer i streg – han var jo lige midt i den allervigtigste duel i 3.verden!  Eller lillesøster og storesøster trækker håret af hinanden, fordi de vil lege med den samme Zoobles.

Måske rammer jeg helt ved siden af – fedt nok – nyd det endeligt! Men ud fra mine erfaringer med mine egne 3 børn (2, 6 og 8 år) og de mange familier, som jeg har haft kontakt med gennem årene som sundhedsplejerske både for småbørnsfamilier og på skoler, ved jeg, at nogen i hvert fald genkender senariet.

Men det kan faktisk lykkes at opnå verdensfred inden for hjemmets fire vægge. Der er i hvert fald noget som kan gøre en virkelig stor forskel – løsningen kommer her: dit barns blodsukker!

Vil du gerne have at dit barn ikke farer op ved det mindste problem. Og at det ikke løber på væggene. Så er det bare om at få stoppet noget mad i børnene så snart de træder ind af døren om eftermiddagen.

Blodsukkeret dykker langt ned om eftermiddagen og der er brug for at få styr på det! Fordi et lavt blodsukker giver børn (og voksne), der er: pylrede, urolige, gnavne, ukoncentrerede, grædende, hidsige, tænker ikke klart, handler uovervejet og sikkert meget mere.

Ja, tænker du måske, men de har jo fået eftermiddagsmad i vuggestuen/børnehaven/fritteren. Sorry, jeg beklager – det er ikke nok. De skal have ”second-eftermiddagsmad”.

Hele hemmeligheden ligger så i dit barn får det rigtige at spise. Så ud med boller, marmelade, honning, frugt (alene), frugtstænger, frugtyoghurt og mælkesnitter. Ind med rugbrød, kødpølse (uden e-numre), peanutbutter, øko smør, gulerødder, radiser, agurk, rød peber, en kold frikadelle, æg, mandler, ærter, majs, makrel og ost.

Sørg for der er både grønt, fedt og protein og evt. lidt frugt. Server gerne i en lille skål med lidt af hvert.

Jamen, kunne du så indvende, efter sådan et måltid, så spiser han jo ikke noget til aftensmad. PYT med det! Han har fået et godt blodsukkerstabiliserende måltid lige der, hvor han havde brug for det. Og der var både vitaminer, fibre, sunde fedtstoffer og proteiner. Så hvis han kun spiser ½ kartoffel og en rødbede til aftensmad, så betyder det ikke noget.  Fordi hans eftermiddagsmad var sund og nærende.

Er du i tvivl? Prøv det. Og giv det nu lige chancen i nogle dage. For hvis ikke dit barn er vandt til at spise ”second-eftermiddagsmad”. Eller hvis plejer at få noget af alt det fra ”ud-med listen”. Så tager det lige lidt tilvænning. Men lav en skål til dig selv også, og sæt jeg ind i sofaen og sludder lidt om dagens oplevelser.

Så er i rigtig langt i processen med at opnå jeres helt lokale verdensfred.

Rigtig god fornøjelse!



16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen