Rådne fisk?

Hejsa – IH hvor jeg elsker at have dig med! Det er så fantastisk at mærke, at I sidder derude og får noget ud af min blog.

Jeg ELSKER at mærke, at Danmarks børn får mulighed for at blive sunde og stærke.

Og at I forældre ønsker at have alternativer til at symptombehandle!

Jeg har lige i dag haft besøg af en familie i min konsultation, med en lille dreng på kun 1½ år, som bare har fået mere og mere medicin og inhalationer koblet på. Og INGEN har beskæftiget sig med, hvordan man kan STYRKE den lille drengs krop – i stedet for bare at bombarede symptomerne med midler, som jo bare skruer den røde advarselslampe ud…. (Læs evt. min blog om det her).

Heldigvis har hans familie nu besluttet sig for selv at gå ind i “kampen”. Og gøre hvad de kan, for at hjælpe ham . Og jeg er 100 % sikker på, at vi snart ser en bedring :).

Nå, det var egentlig ikke det jeg ville fortælle om i dag – synes bare lige du skulle ha det med.

Jeg ville skrive lidt om fiskeolie:

Jeg ville nemlig ønske jeg kunne sige, at du bare skal give dine børn nogle kosttilskud, så bliver alt godt.

Eller nej – selvfølgelig ville jeg ikke det.

For BASIS for dit barns sundhed er selvfølgelig kærlighed, omsorg, sund mad, søvn, motion og frisk luft.

Men de rette kosttilskud kan altså gøre underværker.

En af udfordringerne er bare, at det faktisk ikke er alt det der står på kosttilskuds-hylderne, som er kvalitet.

Og hvordan søren, skal du som “almindelig forælder” have den fjerneste chance for at gennemskue det?

For de skriver sjovt nok ikke på dåserne: “hey – vi har sparet lidt på kvaliteten i den her blanding.”

Så hvad f.eks. med fiskeolie? Kan du bare købe en hvilken som helst?

Nope – desværre. Der er nemlig 3 vigtige ting, du skal have styr på, når du køber fiskeolie:

  • Den skal være fri for tungmetaller (tungmetaller påvirker bl.a. dit barns intelligens)
  • Den skal være frisk (harske fiskeolie gør ikke noget godt – ville du spise rådne fisk?)
  • Den skal indeholde tilstrækkeligt med EPA og DHA (som er de vigtige fedtsyrer, der bla. styrker dit barns hjerne og syn – hvilket endda er videnskabelig dokumenteret).

Så hvordan finder du ud af det? De første to punkter står der nemlig som regel ikke noget om på flaskerne. Så du skal i gang med at opspore og kontakte importørerne. Hvis du da har tid og overskud til det.

Men du kan selvfølgelig også lige få et par anbefalinger her fra mig – hvis du synes det kunne være lidt nemmere?

De to mærker, som skiller sig ud ved at kunne dokumentere de reneste OG mest friske olier er:

Nordic Naturals og

Eskimo 3

Så gå efter dem, når du køber fiskeolie til dit barn.

 

VI SPISER DA BARE FISK

Måske tænker du nu, at det da er bedre bare at spise fisk.

Og det kan du jo i teorien ha ret i.

Så du behøver ikke give dit barn fiskeolie, hvis du er sikker på, at det får DHA og EPA nok igennem kosten.

Dvs:

  • At I spiser fisk to gange om ugen til et hovedmåltid.
  • At I spiser varierede fisketyper.
  • At I spiser de fede fisk (som jo indeholder mest EPA og DHA).
  • At I undgår fisk med tungmetaller – især rovfisk og især Østersø laks (gravide må maks spise 125 g. Østersø laks OM MÅNEDEN pga tungmetaller)
  • At I er opmærksomme på at opdrættede fisk fra Asian som f.eks. Pangasius INGEN EPA og DHA indeholder (fordi det ikke er i deres foder)
  • At almindelige opdrættede fisk i det hele taget kan indeholde begrænsede mængder EPA og DHA da de bliver fodret med mad, der indeholder vegetabilske olier og
    protein i stedet for omega 3-fedtsyrer.

Men eller er det jo ikke så kompliceret……. 🙄

Jeg må sige, at selvom jeg er stor fortaler for at vi skal leve NATURLIGT. Så er min “vej” igennem fiske-junglen blevet sådan her:

Vi spiser fisk sådan ENGANG imellem, fordi det smager skønt og også indeholder andre sunde ting.

Og så får vi alle sammen fiskeolie hver dag.

P.S. Har du set, at du nu kan skrive dig op med din email, så du automatisk får besked, når der er et nyt indlæg? Hvis du ikke vil gå glip af tips og viden om dit barns sundhed.



13 kommentarer til “Rådne fisk?”

  1. Hej Anette

    Ret vildt med det du skriver om Østersø laks og gravide! Hvor har du tallene fra? (Ikke at jeg tvivler på deres rigtighed, men kender en, der højst sandsynligt vil stille spørgsmålstegn ved et sådan udsagn.)

    Og så er den forøvrigt genial, den blog her. Bliv ved, bliv ved! 🙂

    Kjærligst
    Sine

  2. De olier du skriver om, vil du også anbefale dem til gravide? Jeg tager pt. GraviOmega, fordi jeg ikke vidste hvilken jeg skulle tage.

    1. Hej Anita. Det kan du tro :). Og det er rigtig godt, at du tager fiskeolie som gravid! Det er jo nu, dit lille barn skal bygges. Kh Anette

  3. Kan man anvende hampfrøolie eller hørfrøolie i stedet for fiskeolie, hvis nu man har nogen i familien der bare ikke kan udstå order; fisk? Er der ikke også omega 3 fedtsyrer i disse olier – og båe EPA og DHA, eller har jeg misforstået noget?

    1. Tak Line. Del den endelig med alle de børnefamilier du kender 🙂

      Allerbedst er det, hvis den gravide tager fiskeolie. Men ellers starter du bare så snart som muligt. Hvis barnet stadig ammes, kan det få igennem modermælken, hvis Mor tager tilstrækkeligt.

      Der er altså ikke nogen nedre grænse.
      Bag på fiskeolien står der altid, at det ikke må gives til gravide og børn under 1 år. Men det er en standardtekst, som er lovpligtig på alle kosttilskud. Så det skal du ikke være bekymret for

      Kh Anette

    1. Hej Anna

      Ja det er lidt svært at sige helt generelt. For vi er meget forskellige.
      Hvis man ser tilbage, har naturmennesker indtaget mellem 3 og 15 g omega 3 fedtsyrer dagligt.
      Men i dag viser undersøgelser, at får man f.eks. over 250 mg DHA har det en positiv effekt på udvikling af hjernen mm.

      Så hvis man bare skal have til sig selv, og man ellers er sund og rask, er et godt udgangspunkt omkring 500 mg. DHA og EPA til sammen.
      Hvis man er gravid eller ammer, vil jeg nok gå efter lidt mere – evt. det dobbelte.

      Mkh Anette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen