De knogler de knogler

Men Anette – hvad nu med mit barns knogler, hvis han ikke får mælk?

Så får mit barn jo ikke kalk nok – og så bliver knoglerne svage……

Jeg kan godt forstå, hvis du får den tanke. For her i vores mejeriland, er det jo den viden, vi er opflaskede med.

Men lad os kigge lidt på det.

For at få stærke knogler, skal der flere ting til:

D-vitamin

K-vitamin

Bevægelse og belastning

Kalk og magnesium i letoptagelig form

Og det er faktisk sådan, at vi her i Norden – hvor vi er nogen af dem, der drikker mest mælk – også er dem, der har mest knogleskørhed!! Så noget tyder på, at kalk alene i hvert fald ikke er tilstrækkeligt. Mange steder i verden drikker man slet ikke komælk! Og har alligevel fine knogler.

Selvfølgelig har vi brug for noget kalk. Det kan vi få mange stedet fra.

Sesamfrø, mandler, hørfrø, hasselnødder, figner, kikærter, tang, squash, grønkål, brændenælder, persillerod, sojabønner og mange andre indeholder mere kalk pr 100 g. end mælk gør.

Og skulle du være i tvivl om dit barn få r nok kalk, ja så kan du give et tilskud af kalk/magnesium f.eks. som en tyggetablet.

Men husk selvfølgelig også D-vitamin og K-vitamin og bevægelse. K-vitamin kan man få i en multivitamin. D-vitamin skal der noget mere til af.

Det tror jeg jeg skriver om i næste akt 🙂



Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen