Boost din amning – effektivt!

Jeg har hørt fra en del mødre på det sidste, som kæmper en super flot kamp for at få amningen til at fungere. De ammer og ammer – på trods af sultne børn, ømme vorter og alverdens velmenende råd om, at de bare skal give en flaske eller noget grød i stedet…..

Men mange af mødrene har et stort ønske om at amme fuldt ud. Og det er der også rigtigt mange gode grunde til, hvis man har lyst og mulighed. Ammemælk er rigtigt god næring til din baby. Og du har mulighed for at give dit barn gode bakterier til fordøjelsen, som er så vigtigt for hele kroppens og immunforsvarets sundhed.

Men hvad gør man så, når man oplever at ens lille baby ikke rigtig er tilfreds? Skal man supplere med en flaske?

Det kan man selvfølgelig gøre, men hvis man ønsker at amme, er der faktisk nogle rigtigt gode muligheder for at få amningen til at fungere og dit barn til at trives. Nolge af mulighederne, bliver mødre desværre informeret om.

Og det virker. Jeg har fulgt flere mødre, som var blevet anbefalet kraftigt at give deres barn en flaske – allerede ved 1 eller 2 mdr´s alderen. Men som har opnået at amme fuldt ud i 6 måneder.

Så hvad skal du gøre? Hvis dit barn virker sulten og utilfreds, men du gerne vil amme videre?

Det er en rigtig god idé at hjælp til at kigge på barnets sutteteknik, på ammestillinger, på hjælp til nedløbsrefleksen – vigtigt for en god amning. F.eks. fra en sundhedsplejerske og/eller en ammevejleder.

Få også tjekket dit barns nakke og tunge- og læbebånd for spændinger/stramhed f.eks. hos en osteopat.

Ammemælk kommer ikke ud af den blå luft. 

Ammemælk kommer fra din krop og især fra den mad, du spiser. Det er ikke raketvidenskab.

Hvis ammemælken skal mætte dit barn, så skal den være fuld af gode næringsstoffer og den skal holde dit barns blodsukker stabilt.

Det opnår du ved, at du selv spiser:

  • Masser af sunde kvalitets fedtstoffer – dvs. spise dagligt 2-3 spsk. koldpresset kokosolie (brug det på brød, til at stege i, smelt det i smoothies, spis det af en ske, lav konfektkugler…..). Og derudover gerne andre gode koldpressede olier som feks. hørfrø- og hampefrøolie.
  • Få gode og sunde proteiner – gerne til alle måltider.
  • Få omega 3 fedtstoffer nok til 2 personer (dig og baby) dvs. dobbelt dosis af en god kvalitets fiskeolie – f.eks. Nordic Naturals
  • Tag 2 stk. af en god kvalitets vitaminpille f.eks. Omnimin
  • Få nok D-vitamin – gerne ca 40-50 mcg dagligt i alt især om vinteren
  • Tag et tilskud af mælkesyrebakterier (også kaldet probiotika). I undersøgelser af køer grise (der ligner mennesker meget) har det vist at øge mælkeproduktionen.
  • Undlad at spise hurtige kulhydrater som sukker, hvidt mel, hvide ris og pasta (det sætter blodsukkeret i sving)
  • Spis sunde proteiner og fedtstoffer til alle måltider. Det er vigtigt for at holde et stabilt blodsukker – også i ammemælken
dreamstime_m_6636439
  • Derudover kan du booste din mælkeproduktion ekstra med ammete og en ammesmoothie.

Nyd at dit barn bliver mere mæt  – og dermed også ofte vil sove længere tid af gangen på sigt.

God fornøjelse.


Se 2 minutter om Klub Æblebørn her


3 kommentarer til “Boost din amning – effektivt!”

  1. Jeg er én af dem der ikke har megen mælk, trods sund og rigelig kost og væske, olietilskud, vitaminer, mineraler, ammethe i stride strømme, nisseøl og asser af hud mod hud kontakt. Først da jeg begyndte at tage vitex agnus castus tilskud i kapselform og agnus castusi homøopatisk form rykkede det noget, selvom jeg ikke kan fuldamme, betyder det meget at kunen give over halvdelen fra bryst…..

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 super skønne opskrifter

Lækre og nemme opskrifter, der styrker dit barns sundhed hver dag.

 

Koster kun din email. Modtag samtidig Æblenyt med masser af vigtig inspiration og viden om dit barns sundhed.

Ved tilmelding accepterer du vores privatlivsbetingelser, du kan altid afmelde dig igen.

Scroll til toppen