Kan du stole på Becel?

Se hvis vi nu bare kunne gå ned i supermarkedet og så være sikre på, at alt det vi kunne købe, var godt for os og vores børn…….

Og at alt det som står på pakkerne og flaskerne, det passer……..

Og at myndighederne ligesom sørger for, at der kun bliver solgt ordentlige varer…..

Ja så tror jeg faktisk, hånden på hjertet, at verden ville se anderledes ud!

Lad os tage et eksempel. Du har lavet nogle sunde pandekager af æg, fuldkornsmel osv. Og nu skal du have købt noget fedtstof, så du kan stege dem på panden.

Pandekager steger man typisk ved ret høj temperatur, så det skal være et fedtstof, som kan klare det!

Så hvad køber du?

Jeg springer til konklusionen med det samme, så giver det nemlig mening, hvorfor alt det andet ikke duer.

De eneste to fedtstoffer, der kan tåle de høje stege-temperaturer er: Kokosolie og smør!

Ikke Becel, ikke margarine, ikke rapsolie, ikke olivenolie, ikke vindruekerneolie eller noget som helst andet. Kun kokosolie og smør!

Men det står sjovt nok ikke rigtigt på nogen af flaskerne eller pakkerne.

De skriver tvært imod, at det er beregnet til stegning.

Men alle flerumættede og enkeltumættede fedtstoffer bliver ødelagt under kraftig opvarmning. Så kun de mættede fedtstoffer duer til det . Du risikerer endda at de danner de kræftfremkaldende transfedtsyrer, hvis du ikke vælger de rigtige fedtstoffer til stegning.  .

Jeg er fuldstændig rystet over, at Becel kan få lov til at reklamere for, at deres fedtstof til stegning er sundt.

Ikke mindst når jeg tænker på, hvor stramme reglerne er for, hvad man må sige om f.eks. kosttilskud. Men det gælder åbenbart ikke fødevarer som Becel….

Dit barn har brug for ret mange sunde fedtsyrer. Til nervesystem, cellemembraner, immunforsvar mm. Så det vil være super ærgligt at sende ødelagte fedtstoffer ned i dit barns krop.

Så altså – til stegning: Smør og Kokosolie. Du kan skifte mellem dem. Og du kan vælge efter smag.

Kokosolie kan du købe i større supermarkeder, i helsekostbutikker og på internettet. Når du køber smør, så køb økologisk, så du støtter både miljø, sundhed og dyrevelfærd.

I know — det er noget dyrere end Becel…… Og du kender nok de her argumenter: Hvad er dit barns sundhed værd for dig? Og din egen sundhed? Hvor mange kroppe har I at skifte ud med? Og hvad koster sygedage?

Men måske skal du alligevel lige tænke lidt over det. Men så møder du måske nogen, der bruger det. Og så læser du måske en artikel om det. Og lige pludselig er du parat til at prioritere det.

Sådan har det været for mig. Jeg har ikke købt alting økologisk og perfekt fra dag et….

Så måske har du det på samme måde.

Men måske blev det lige den her blog, der fik dig til at gøre noget anderledes….. En lille ting – som at vælge noget andet at stege i.

Smid rigtigt gerne en kommentar og lad mig høre, hvad du tænker.

Kh Anette Opstrup

Sundhedsplejerske

8 thoughts on “Kan du stole på Becel?

  1. Hvis bare alle sundhedsplejersker ville anbefale som dig!!
    De sundhedspejersker jeg har mødt, har anbefalet mælk, mælk, mælk og mælk til vores søn med Astmatisk bronkitis.. og jah.. løsningen var at stoppe med at give ham mælk og mælkeprodukter.
    Rigtig gode artikler du skriver, bliv endelig ved med det! 🙂

    1. Kære Ditte. 1000 tak. Det var sødt sagt :).
      Del endelig med dem du kender, så vi kan få budskaberne spredt ud.
      Kh Anette

  2. Skide god blog for man ved efterhånden ikke hvad man skal tro og gøre. Men nu du skriver dette vil du så heller ikke bruge becel som smørelse til fx rugbrød? Og er kærgården lige så skidt eller går det ind som smør?

    1. 1000 tak Tine! Det er jeg virkelig glad for at høre!
      Nej Becel er ikke et godt produkt. Margarine er overordnet set noget skidt, fordi fedtstofferne har fået ændret strukturen for at blive fast i konsistensen.
      Problemet med kærgården er, at den olie, der er blandet i, heller ikke er af god kvalitet! De går kun efter prisen, når de køber olie.
      Så det bedste til at smøre på brødet er en god økologisk smør, en god økologisk mayonnaise, nøddesmør (f.eks. mandelsmør), tahin (sesamsmør) eller en god pesto.
      Jeg håber meget I vil dele bloggen med dem I kender, så vi kan få budskaberne spredt godt ud .
      Kh Anette

  3. Hej Anette. Ja helt sikkert der skulle være flere sundhedsplejersker som dig 🙂 Jeg læser og læser om fedtstof og synes jeg bliver mere forvirret af det, men du siger kort og godt hvad der er bedst at stege i. Men hvad er så bedst til at bage med, er det det samme ? Jeg bager knækbrød, der skal 1 dl. olie i og jeg plejer at bruge koldpresset rapsolie, selvom jeg er i tvivl om koldpressede olier i det hele taget må varmes op. Bedste hilsner Lone

    1. Tak Lone. Jeg vil fortsætte med at gøre mit bedste for korte forståelige blogs :). Laver en mere om olie i aften. Kh Anette

    1. Tak for din kommentar Maria

      Det er rigtigt, at faren for at danne transfedtsyrer ikke er så stor i almindelig dansk husholdning.
      Men det er ikke det samme som, at det er klogt at stege i sarte olier.
      Hvis man gerne vil have de bedste næringsstoffer til kroppens opbygning, så skal man vælge og bruge sine olier med omhu. Opvarmning ødelægger omega 3 og til dels omega 6 fedtsyrerne, så kroppen ikke kan bruge dem til noget – ud over kalorier.

      Bedste hilsner
      Anette

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.