Solcreme – what to do?

Det er vigtigt at beskytte sig mod solens stråler! Det budskab er efterhånden nået godt ud i befolkningen. Kræftens Bekæmpelse med Kronprinsesse Mary som frontfigur har fået alle børn og voksne til at smøre sig ind i solcreme i lange baner.

Og vi har også lært at vi skal undgå middagssolen. Og vi skal tage let sommertøj på, der beskytter huden.

I Marys hjemland Australien er hudkræft en udbredt lidelse. Fordi solens stråler er meget kraftige der.

Men hvad med Danmark? Er det bare ubetinget en god idé at smøre sit barn ind i solcreme fra morgen til aften uanset?

I min optik er det i hvert fald nogle faktorer (og det er ikke dem i solcremen, jeg tænker på) som man skal overveje.

Der findes overordnet tre typer af solcreme:

  • 1.       Dem med fysisk filter.

 

  • 2.       Dem med kemisk filter

 

  • 3.       Dem med en kombination af 1 og 2.

Ulempen ved et fysisk filter er, at man skal være meget omhyggelig med at få smurt HELE kroppen ind uden at efterlade huller. Og at den med tiden kan blive vasket eller svedt og slidt af. Solcremer med kemisk filtre indeholder også nogle stoffer, som vi ikke ved så meget om – f.eks. aluminiums-salte.

De kan også være ret drøje og svære at smøre ud.

Ulempen ved det kemiske filter er, at de påfører kroppen ”unødig” kemi. Og at en del af dem indeholder stoffer som ikke er gode for miljøet – bl.a. vandmiljøet.

 

Der findes altså ikke rigtigt nogen perfekt solcreme. Og nogle creme-mærker har da også helt afholdt sig fra at lave solcreme, fordi de ikke kan gøre det uden at gå på kompromis med deres holdninger.

 

 

 

 

 

 

Og husk så på, at det ikke nødvendigvis er farligt at være ude i solen – men det er farligt at blive solskoldet! Solskoldninger øger risikoen for hudkræft. Men hvis dit barns hud tåler solen fint, eller I kun skal være i solen i kortere tid. Så behøver du måske ikke smøre i solcreme.

Solcreme blokerer for dannelsen af D-vitamin, så derfor er solens stråler også gavnlige for os – altså så længe vi ikke bliver skoldede!

Så lad dit barns hudtype og jeres tid i solen være med i overvejelserne, inden du automatisk smører solcremen på. Mange børn tåler også solens stråler lidt bedre i slutningen af sommeren. Og ikke mindst, hvis de har et godt niveau i kroppen af D-vitamin på forhånd.

Brug allerhelst skygge og let sommertøj som solbeskyttelse. Det er den eneste måde at gøre det helt naturligt på.

Du har måske hørt at kokosolie virker beskyttende mod solen. Det er også rigtigt, men det er kun ganske lidt – og det er derfor ikke effektivt nok som solbeskyttelse.

Du har måske også hørt om hindbærkerneolie. Hindbærkerneolie har en for de fleste mennesker ubehagelig lugt. Og dens solbeskyttende egenskaber er ikke ordentligt dokumenterede, så vær ekstra opmærksom hvis du vælger at bruge det.

Hvis du vil købe en fornuftig solcreme, så se gerne  efter mærker! Svanemærket, Astma-allergimærket, Ecocert, Allergycertified.

Dermas Eco Baby 30 har dem alle 4. Den er med fysisk solfilter og derfor lidt krævende at smøre ud.

Derma laver også solcreme til børn med kemisk solfiltre med alle 4 mærker. F.eks. en solspray, der er nem at smøre ud.

Fordelene ved Derma er også, at de er nemme at købe – både i supermarkeder og mange andre steder. Og så er de ikke så dyre.

Et andet bud er Weleda Edelweiss Baby & Kids Sunscreen lotion, fordi den indeholder Titanium Oxid som IKKE er på nanoform og derfor ikke trænger ind i kroppen.

Undgå skoldninger, men nyd ellers sommeren og den sol, som vi forhåbentlig får masser af.

Rigtig god sommer.

Anette Straadt

Sundhedsplejerske

Drop vitaminerne – eller?

Endnu engang er vitaminpiller i mediernes søgelys. Det sker med jævne mellemrum. Se TV2´s  artikel her.

Nok fordi journalisterne ved, at vi sluger det råt – enten for at blive bekræftet eller måske forargede eller i håb om at blive klogere. Men “klogere” kræver at man kan læse mellem linierne – og at man ser lidt mere nuanceret på det.

Forsker Susanne Gjedsted mener, at vi skal lave være med at spise vitaminer af to grunde:

  1. Fordi vi risikerer at få for meget
  2. Fordi vi får nok gennem kosten.

 

 

 

 

 

Lad os se lidt på det:

  1. Risikoen for at få for store mængder vitaminer med almindelige multivitaminer købt i Danmark er ikke eksisterende. De fleste vitaminer er vandopløselige og dem tisser du ud, hvis du får for meget. De fedtopløselige vitaminer er ikke tilsat i farlige mængder i multivitaminer. Heller ikke selvom du spiser en sund og nærende kost ved siden af. Der skal meget mere til. Det samme gælder for mineralerne.
  2. Når man kigger på de seneste kostundersøgelser, så er der en del udsving. Så selvom man måske ser et overordnet resultat, som ikke ser ud til at give alt for mange mangler, så kan man f.eks. se, at de fleste danskere ikke får selen og D-vitamin nok.
    Husk også, at alle disse resultater er sat op imod raske menneskers nedre grænse for ikke at komme i mangel – og ikke op imod et optimalt indtag – og ikke ift til et eventuelt ekstra behov p.g.a. stress og sygdom.

Det er også lidt interessant, at Susanne Gjedsted omtaler vegansk kost som “ekstrem”. Måske siger det noget om synet på kost og ernæring som begrænset til en traditionel dansk kost.

Jeg er dog meget enig med Susanne Gjedsted i at en sund, varieret og nærende kost altid er vigtig. En vitaminpille kan ikke rede kroppen alene. Vi skal først og fremmest spise sund og nærende mad.

En god letoptagelig vitamin/mineralpille vil dog ofte være en god investering i dit barns sundhed – for at give kroppen de optimale muligheder for at vokse sig sund og stærk og glad.

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret af alle de udtalelser om vitaminer og andre kosttilskud. Hvis du orker det, så læs et par biologi-bøger om kroppens opbygning og funktion – og især om alle de processer i kroppen, der kræver vitaminer og mineraler.

Hvis du har brug for mere individuel vejledning omkring dit barns sundhed, kost, trivsel og eventuelt tilskud, så er du mere end velkommen til at kigge ind i Klub Æblebørn helt gratis i en måned. Læs mere her.  

De bedste Æblehilsner
Anette Straadt
Sundhedsplejerske og børnesundheds-ninja 😉

Æblebørn.dk

Immunforsvar, stærke knogler og god energi til dit barn.

D-vitamin er super vigtigt. Og vi får generelt for lidt af det i Danmark.

Det er der vist ikke så mange, der er uenige i længere. D-vitaminn er ikke mindst vigtigt for immunforsvar, knogler og hjernen.

Måske tænker du, at nu bliver det forår og så behøver du ikke tænke så meget mere på det, fordi D-vitamin jo kommer fra solens stråler, der rammer huden.

MEN MEN MEN. Hvis dit barn har tøj på, termotøj, regntøj…. så blokeres for dannelsen.

Det samme gør solcreme med fysisk solfilter.

Og så er der jo også lige det med, at solen ikke altid er SÅ hyppig en gæst – selvom kalenderen siger forår og sommer.

Så det er absolut værd at overveje, om dit barn får nok D-vitamin?

I hvert fald så er 10 mcg en basisdosis, som alle kan få. (Det amerikanske Vitamin D-council anbefaler minimum 2½ gange så meget til børn)

Når jeg anbefaler kosttilskud (og nej, jeg sælger ikke selv nogle af dem) så er det et vigtigt kriterium, at de er nemme at give til børn. For ellers er min erfaring, at det ikke bliver til noget.

De her super lækre nye tygge-kapsler med D-vitamin fra Bidro: D3 Mini, er bare SÅ nemme, fordi ungerne elsker smagen af dem. De kan også sluges – eller for den sags skyld prikkes hul på.

Jeg har testet dem på mine egne børn OG på en lidt kræsen legekammerat. Alle syntes de var mega lækre.

 

 

 

 

 

(Bidro har også nogle baby D-dråber på vej – blandet i solsikkeolie – mere om dem senere)

Bedste hilsner
Anette Straadt
Sundhedsplejerske
Æblebørn.dk

Influenza-destroyer-cocktail

Hvornår er det lige, det FORÅR har tænkt sig at dukke op??
Ikke lige nu, ser det ud til, desværre.
I stedet hører jeg fra rigtigt mange familier, at snot, hoste, feber og influenza tager pippet fra både børn og voksne.
Og det er MEGA trælst. Vi vil bare være RASKE NU!

Hey – listen up. Du KAN effektivt speede processen op og få dine børn (og evt dig selv) hurtigere igennem. Hvis du kommer tidligt i gang, så snart de færste tegn viser sig, kan du endda undgå at I kommer helt ned og ligge. Det har jeg oplevet et utal af gange med mine egne børn og mig selv. (Derfor er det mega klogt at have ingredienserne klar i skabet)

Her kommer influenza-destroyer-cocktailen, der virker! (Og som også lindrer, så det ikke føles så surt)

  • C-vitamin, hver 3. time!  (Fås som piller, dråber eller tyggetabletter).  C-vitamin er helt ufarligt og skal gives ofte for at det virker. Bedst dosis er lige under den dosis, der giver lidt løs mave 🙂
    Småbørn 90-100 mg hver 3. time – sæt op hvis det tåles.
    Skolebørn 200-500 mg hver 3. time – sæt op hvis det tåles.
  • Echinacea, hver 3. time! (Fås som dråber, tyggetabletter – rigtigt godt til børn eller i en Mixtur som f.eks. Echinacea Hotdrink) Se dosis på produktet, men giv hver 3. time.
  • Manuka Honning 400+. 1 tsk 3 gange dagligt. (Alternativt og lidt billigere: Honning med propolis)
  • D-vitamin, hvis dit barn ikke allerede får det. Giv 25 mcg dagligt (anbefalinger fra the American Vitamin D Council). (Fås som dråber, kapsler eller spray).

Der er ikke så meget hokus-pokus i det. Det er ikke noget, du behøver et “tro på”. Det er kroppens biologi og viden om, hvad der får immunforsvaret til at arbejde bedre. Så det er bare at komme igang.

Det er virkelig rart som forældre at kunne gøre noget aktivt for at hjælpe sit barn.

 

 

 

 

 

Du må vildt gerne dele opskriften med alle de børnefamilier du kender. Send dem en mail, del på sociale medier eller hvad der er nemmest for dig.

Alle familier fortjener IKKE at skulle kæmpe med sygdom gang på gang.

Hvis du har lyst til at gøre sunde børn til din levevej – og dermed kunne hjælpe en masse familier, så tjek uddannelsen til Børnesundhedsvejleder.

(Det er også for dig, der allerede arbejder med børn – som zoneterapeut, sygeplejerske, KST, pædagog eller andet).

Vi åbner snart op for tilmelding til næste hold. Første hold fik hurtigt venteliste, så skriv dig op på den uforpligtende interesse-liste, hvis du bare er lidt nysgerrig.

 

Rigtig god bedring

De bedste Æblehilsner

Anette Straadt, sundhedsplejerske 

Æblebørns nye blæksprutte

Jeg er mega glad 🙂 .

Jeg mærker hver eneste dag, at interessen for naturligt sunde børn bare vokser og vokser. Ih det gør mig glad, at så mange familier finder ud af, hvor meget de selv kan gøre for at skabe sunde, raske og glade børn.

Så for at få tid til at guide, hjælpe og rådgive endnu flere, har jeg skaffet mig en blæksprutte til at hjælpe mig i Æblebørn.
Sara er en super dygtig kvinde, med passion for at have styr på tingene – og for sunde børn. Helt perfekt.
Du kan møde hende her:

Jeg hedder Sara Fritzner og er Anettes personlige assistent. Jeg bor på en nedlagt landejendom nord for Aarhus sammen med min fantastiske kæreste og vores to dejlige børn, Iben på 6 år (fra juli 2011) og Johan på 2 år (fra november 2015).

Hele mit professionelle liv har jeg beskæftiget mig med markedsføring, kommunikation, administration og kundeservice. Derfor er det blevet min spidskompetence at udvikle og styre alle aspekter af de fagområder. Min uddannelsesmæssige baggrund er indenfor markedsføring og kommunikation og jeg har mere end 13 års erfaring fra jobs i marketingafdelinger både som koordinator og leder.

 

Vi bruger en masse tid på vores lille landejendom. Det er vigtigt for os, at være sammen som familie om alle de gøremål og opgaver der er på stedet. Derfor har vi børnene med til alt og vi værdsætter udelivet enormt højt og vil gerne lære vores børn at holde ligeså meget af naturen, som vi selv gør.

 

Da vi blev forældre første gang i 2011 begyndte jeg, at interessere mig for, hvordan vi bedst muligt kunne opbygge og støtte vores datters sundhed og immunsystem. Vores børn har været ramt har udfordringer med bl.a. eksem og forstoppelse. Jeg har læst og nørdet en del i børns sundhed og i alternativ tilgang og behandlingsmetoder indenfor sundhed og velvære og forsøger at reducere den kemi vi omgiver os med i hverdagen. En holistisk sundhedstilgang til mennesket hænger for mig uløseligt sammen med en anerkendende og ifavnsk måde at være forældre på. Jeg har derfor beskæftiget mig rigtig meget med, hvordan vi bedst støtter vores børns følelsesmæssige udvikling og som forældre reflekterer vi dagligt over vores forældreskab og justerer hele tiden på små tiltag i forhold til vores børn og hinanden. Jeg læser gerne både dansk og engelsk litteratur om de emner, hvor jeg vil udvide min horisont.

 

Jeg er mere til gummistøvler end stiletter, jeg elsker mørk chokolade og jeg henter min energi under åben himmel, i min køkkenhave, i yogalokalet og sammen med dem jeg holder af.

 

Hvis du har spørgsmål til fakturaer eller andet administrativt, så skriv direkte til Sara på: info@aebleboern.dk

 

Bedste Æblehilsner

Anette 

Bakterier er venner – også på huden.

Sund inden i – sund udenpå – sund hud

 

Det kribler og krabler i dit barns fordøjelse.
Mon ikke du har hørt om, at gode bakterier er vigtige for dit barns tarmsystem og sundhed? Jeg har i hvert fald snakket og skrevet en masse om det. Og det er der også rigtigt mange andre, der har. De gode bakterier hjælper immunforsvaret og hele kroppen i balance.

Men ved du, at huden også har brug for gode bakterier for at holde sig sund? Det kribler og krabler nemlig også på dit barns hud. De gode bakterier er en stor del af hudens beskyttelse og balance.

Nu kan du skyde genvej og booste den beskyttelse og balance. Og samtidig få hjælp til forskellige hudproblemer. Der er nemlig kommet lækre plejeprodukter på markedet til børn som indeholder probiotiske (gavnlige) bakterier.

 

 

 

 

 

Jeg har fået lov at prøve Pure Beginnings Baby Bodycream.  Den er bl.a. udviklet til hudirritation/eksem.

Nu har jeg ikke længere babyer i huset, men jeg har prøvet den til nogle forskellige  ting med super god effekt:

Lidt begyndende eksem, lidt teenage-bumsehud og nogle knopper, som ikke lige umiddelbart havde en forklaring.

Alle tre problematikker blev afhjulpet med få smøringer.

Cremen er Ecocert certificeret, vegansk og uden parfume. Den kan købes i helsekostbutikker f.eks. her.

 

Varmeste anbefalinger herfra 🙂

Anette Straadt

Sundhedsplejerske

Forkølelsen, der blev sendt til tælling, før den rigtig fik fat.

En lille smule krilder i halsen, lidt hæshed, en anelse snot, en lille smule trykken for panden. OH NO – en forkølelse på vej.

Det var sådan, jeg havde det i går morges. Men heldigvis siger min viden og erfaring mig, at jeg ikke behøver frygte det. Hvis forkølelsen får kamp til stregen fra første dag, så forsvinder den rigtigt hurtigt igen, inden den har fået begge ben til jorden.

Opskriften er her:

Ecinacea (rød solhat) – det her er en junior-udgave, det var lige den jeg havde i huset….

C-vitamin

Infeksin (homøopatisk)

Propolis honning (eller Manuka honning)

Det hele kan købes i din helsekostbutik eller hos Matas.

 

Men der er to AFGØRENDE faktorer for, om det virker!

 

Nr 1:  Du skal i gang med det samme de første tegn viser sig. (derfor skal du have de her ting i dit husapotek)

Nr 2: Du skal tage det hver 3. time.

 

Følg dosis på Infeksin, men tag hver 3. time. Dryp dråberne i lidt vand og hold det gerne i munden i et minuts tid inden du synker det.

Følg dosis på Echinacea, men tag hver 3. time. (fåes f.eks. også som dråber).

Tag 500-1000 mg C-vitamin hver 3. time. Sæt evt op til 2000 mg, hvis maven kan tåle det. Hvis du får lidt tynd mave, så sæt ned igen.

Børn: Småbørn 90 mg hver 3. time – sæt op hvis det tåles. Skolebørn 200-500 mg hver 3. time – sæt op hvis det tåles.

Honning: 1 tsk hver 3. time – spises af skeen 🙂

 

Bliv ved så længe, der er nødvendigt. Ofte 2-3 dage, hvor du bare lige kan mærke snerten af forkølelsen – og så forsvinder den helt igen.

 

Rigtig god og hurtig bedring.

Anette

Sundhedsplejerske

Æblebørn

Bondebrød er noget hø! Se alternativer her. Og giv dit bedste rugbrødstip.

Bondebrød som opstart af dit barns første hapsere er et sundhedsplejerske-råd, der har hængt ved i mange mange år.

Der er ikke rigtigt blevet stillet spørgsmålstegn ved det, og det er i mine øjne dumt.

kohberg-slesviger-bondebrod

Bondebrød består nemlig hovedsageligt at sigtet mel (rug og hvede).

“Sigtet” vil sige at i rugmelet er skaldelene sigtet fra – som indeholder vigtige fibre og vitaminer og mineraler.

I hvedemelet er både skaldele og kimen fjernet og dermed er der ikke meget andet end stivelse og en smule fibre tilbage. Altså mest tomme kalorier.

Derfor er bondebrød fattigt på de vigtige næringsstoffer, som dit barn i høj grad har brug for, for at blive sundt og stærkt.

 

Hvis du elsker at bage, så kan du google fine opskrifter på hjemmebagt rugbrød uden kerner.

Hvis du ikke er den store bage-haj (eller bare ikke har så meget tid), så kommer her et et alternativ.

img_0006

 

Et økologisk rugbrød uden kerner. Her er rugmelen ikke sigtet. Og brødet er økologisk.

Det indeholder dog stadig en del hvedemel og der er også tilsat en lille smule sukker. Men stadig mere næringsrigt end bondebrød.

Det er set i Føtex.

 

 

Så snart dit barn har fået lidt styr på at tygge, så kan Kornkammerets økologiske solsikkebrød være en mulighed.

schulstad-oekologisk-rugbroed-kornkammeret-solsikkerugbroed

Her er der lidt kerner i, men de er nemme at tygge og det gør heller ikke noget, hvis der smutter nogle enkelte kerner hele vejen gennem fordøjelsen.

Til gengæld er der intet raffineret hvedemel.

 

 

Måske har du et andet favorit-rugbrød til dit barn?

Så skriv endelig gerne en kommentar og et tip 🙂

 

Bedste hilsner

Anette Straadt

Sundhedsplejerske

Æblebørn